SUMBANGAN HARI RAYA PAS KAWASAN KAMPAR 13/09/2009

Memilih pakaian terpakaiMemilih pakaian terpakai

YB Chan Min Kai menyampaikan sumbanganYB Chan Min Kai menyampaikan sumbangan

fatehah4

Ust Shuib6
Ketika umat Islam sibuk membuat persiapan menyambut hari Raya yang akan menjelang seminggu lagi , PAS Kampar mengadakan program meraikan golongan miskin dan anak-anak yatim di sekitar Kampar . Program sumbangan Hari Raya itu telah di adakan di Pusat Khidmat Masyarakat PAS Kampar di Tualang Sekah pada 13 September 2009 mulai pukul 3.00 petang. Lebih dari 110 kampit beras dan RM6000.00 wang tunai di agih-agihkan kepadamerekaProgram itu disempurnakan oleh Pn Fatehah Datuk Seri Nizar yang mewakili ibunya, Datin Seri Fatimah Taat yang tidak dapat hadir. Turut hadir ialah AJK PAS Kawasan yang diketuai oleh Ust Shuib Hussien, Timbalan YDP PAS Kampar, YB Chan Ming Kai, ADUN Simpang Pulai yang juga penyelaras PKR untuk DUN Tualang Sekah dan YB Kashvinder Singh, ADUN Malim Nawar.

Selain bantuan berupa beras dan wang tunai, mereka yang hadir juga boleh mendapatkan pakaian terpakai yang disumbangkan oleh ahli PAS Kampar.

Program yang dimulakan dengan Tazkirah Ramadhan yang disampaikan oleh Ustaz Anuar Murad, AJK Pas Kampar telah menarik minat hadirin dengan untuk terus menghayati tuntutan Ramadhan.

Meskipun ringkas tetapi tazkirah itu padat dengan nasihat buat bekalan mengharungi akhir Ramadhan ini. Mudah-mudahan semua mendapat pengampunan ALLah serta pembebasan daripada siksaan api neraka, amin.

Hadir- Lelaki

Hadir - Wanita

Pentazkirah
Pentazkirah

Penerima SumbanganPenerima Sumbangan

Pembantu SetiaPembantu Setia

Nahnu AnsoruLLahNahnu AnsoruLLah

Moga diberkati . . .

Moga diberkati . . .

Selepas berjemaah solat Asar, AF Ustaz Uthman menyampaikan tazkirah. Isinya banyak menyentuh tentang amalan penting pada akhir Ramadhan. moga semua dapat memanfaatkan peluang yang diberikan ALLah kali ini. Tahun hadapan belum tentu kita dapat bertemu dengan Ramadhan Al-Mubarak.
“Sesungguhnya Allah Ta’ala itu Maha Memberi, Ia mencintai kedermawanan serta akhlak yang mulia, Ia membenci akhlak yang buruk.” (HR. Al Baihaqi, di shahihkan Al Albani dalam Shahihul Jami’, 1744)

Dari hadits ini demikian dapat diambil kesimpulan bahwa pelit dan bakhil adalah akhlak yang buruk dan bukanlah akhlak seorang mukmin sejati. Begitu juga, sifat suka meminta-minta, bukanlah ciri seorang mukmin. Bahkan sebaliknya seorang mukmin itu banyak memberi. Sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam:

“Tangan yang di atas lebih baik dari tangan yang di bawah. Tangan di atas adalah orang yang memberi dan tangan yang dibawah adalah orang yang meminta.” (HR. Bukhari no.1429, Muslim no.1033)

Selain itu, sifat dermawan jika di dukung dengan tafaqquh fiddin, mengilmui agama dengan baik, sehingga terkumpul dua sifat yaitu alim dan juud (dermawan), akan dicapai kedudukan hamba Allah yang paling tinggi. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Dunia itu untuk 4 jenis hamba: Yang pertama, hamba yang diberikan rizqi oleh Allah serta kepahaman terhadap ilmu agama. Ia bertaqwa kepada Allah dalam menggunakan hartanya dan ia gunakan untuk menyambung silaturahim. Dan ia menyadari terdapat hak Allah pada hartanya. Maka inilah kedudukan hamba yang paling baik.” (HR. Tirmidzi, no.2325, ia berkata: “Hasan shahih”)

Allah Subhanahu Wa Ta’ala benar-benar memuliakan orang-orang yang bersedekah. Ia menjanjikan banyak keutamaan dan balasan yang menakjubkan bagi orang-orang yang gemar bersedekah. Terdapat ratusan dalil yang menceritakan keberuntungan, keutamaan, kemuliaan orang-orang yang bersedekah.
Usai tazkirah, majlis penyampaian dijalankan. Ketua Cawangan bersama Ust Uthman menyantuni penduduk di sini menerima sumbangan. Mudah-mudahan usaha kecil ini bermakna di sisi ALLah SWT dan dapat mengeratkan hubungan silaturrahim sesama kita …………..

Sumber: Raja Sedaka dan Laman Aku NEC

0 Response to "SUMBANGAN HARI RAYA PAS KAWASAN KAMPAR 13/09/2009"

Catat Ulasan